צרו קשר
יש לכם שאלה? מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם.

    תחומי עיסוק

    זכויות יוצרים

    תחום זכויות היוצרים הוא תחום חשוב בעולם הקניין הרוחני ומגלם את הזכות הבלעדית לבצע ביצירה, או בחלק ניכר ממנה, פעולות שונות, כגון העתקה, פרסום, ביצוע פומבי, שידור והעמדת היצירה לרשות הציבור.

    זכויות יוצרים מגינות על יצירות מקוריות בלבד. יצירה מקורית היא יצירה שהיוצר יצר בעצמו ושלא הועתקה ממישהו אחר. בנוסף, בחוק ישנה דרישה להשקעה אישית מינימלית ביצירה ויצירתיות. יצירות מקוריות מתחלקות לחמישה סוגים: יצירות ספרותיות (למשל טקסטים), יצירות אמנות (למשל ציורים), יצירות דרמטיות (למשל סרטים), יצירות מוזיקליות (למשל מלודיות) והקלטה (למשל על גבי דיסקים).

    חשוב להבין שבניגוד לפטנט, המוענק על המצאה טכנולוגית, זכויות יוצרים אינן מוענקות על המצאה אלא על ביטוי רעיוני בפועל. לפעמים, פיתוח מסוים יכול ליהנות מהגנה של מספר זכויות קניין רוחני, כגון פטנט, זכות יוצרים, עיצוב או סימן מסחר. לדוגמה, תוכנת מחשב יכולה ליהנות באופן תיאורטי הן מהגנת פטנט על הטכנולוגיה והן מהגנת זכויות היוצרים על אלמנטים יצירתיים כמו הממשק, כאשר כל זכות מגנה על אלמנט אחר בפיתוח. מסיבה זו, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע המתמחה בתחום, שיכול לספק ניתוח מקיף וייעוץ בנוגע לדרכים האפשריות להגנה על זכויות קניין רוחני.

    בעוד שלפטנטים יש יחסי ציבור טובים מאוד, לפעמים נוטים "לשכוח" את זכויות היוצרים, כאשר למעשה הן טומנות בחובן לא רק ערך כלכלי רב לבעליהם, אלא גם יתרונות מסחריים ייחודיים, כמו תקופת הגנה ארוכה במיוחד של 70 שנה לאחר שהיוצר הלך לעולמו (שלא כמו פטנט, שיכול ליהנות מתקופת הגנה מקסימלית של 20 שנה, ובמקרים מסוימים 25 שנים מיום הגשת הבקשה).

    משרדנו מסייע ברישום והגנה על זכויות יוצרים, ומספק ייעוץ משפטי בכל שלבי היצירה, החל משלב הרעיון הראשוני ועד לשלבים מתקדמים כגון משא ומתן, עריכת הסכמי הפצה מסחריים, הסכמי רישוי ורכישה וכיוצ"ב. אנו מסייעים ליוצרים רבים ומוכשרים – אמנים, סופרים, צלמים ויזמים, וכן לחברות תעשייתיות המחזיקות בזכויות יוצרים בעלות ערך.

    בשל הקלות הבלתי נסבלת של הפרת זכויות יוצרים בימינו, תעשיות רבות חשופות לפעולות פיראטיות, ומכאן הצורך הברור להגן עליהן. קבלת הייעוץ המשפטי הנכון, במיוחד בשלבים מוקדמים בהם ניתן לנקוט בפעולות אסטרטגיות, היא חשובה ביותר.

    בכל הנוגע להתדיינות משפטית והליכי ליטיגציה, הצוות המנוסה שלנו מתמחה בניהול תיקים מורכבים הנוגעים להפרת זכויות יוצרים, ואנו מייצגים בהצלחה לקוחות ממגוון תחומים ותעשיות, כגון תעשיית התוכנה, מוזיקה, סרטים, ספרים, עיצובים, אופנה, אקדמיה ועוד.

    המומחים שלנו

    שאלות נפוצות

    האם אני יכול/ה להגן על הרעיון שלי באמצעות זכויות יוצרים?

    זכויות יוצרים אינן מגינות על רעיון, אלא על דרך הביטוי של הרעיון. כך למשל, בעוד שאינכם יכולים לקבל הגנת זכות יוצרים על רעיון לספר, על הספר הכתוב עצמו תוכלו לקבל הגנה.

    בדומה, חוק זכות יוצרים קובע כי לא ניתן לקבל הגנה גם על תהליך ושיטת ביצוע, מושג מתמטי, עובדה או נתון ועל חדשות היום.

    האם צריך לרשום זכויות יוצרים?

    להבדיל מפטנט למשל, אין דרישה מהותית לרשום זכות יוצרים בישראל על מנת ליהנות מהגנת זכות יוצרים, ואכן בישראל לא קיים מרשם רשמי של זכויות יוצרים. ניתן לרשום זכות יוצרים במרשמים בינלאומיים שונים, דוגמת ספריית הקונגרס האמריקאי, וזאת על מנת ליהנות מיתרונות ראייתיים, וכן במדינות מסוימות על מנת לפתוח בהליכים משפטיים הנוגעים ליצירה הרשומה.

    מכל מקום, אנו ממליצים לתעד את היצירה באמצעים שונים, וכמובן להיוועץ בעו”ד בנוגע לדרכי ההגנה הטובות ביותר עבורכם.

    איך ניתן להגן על יצירה בעזרת זכות יוצרים?

    בעוד שאפשרויות ההגנה העומדות לרשותכם יכולות להשתנות בהתאם לאופי יצירתכם, באופן כללי מומלץ מאוד לתעד את יצירת היצירה, כך שאם תידרשו בעתיד להוכיח את הבעלות ביצירה, יעמדו לרשותכם ראיות חזקות. מסיבה זו, פעמים רבות אנו נמליץ גם לבצע רישום במרשמים רשמיים ו/או להפקיד את היצירה בידי נוטריון.

    כמו כן, חשוב להקפיד ולציין על גבי היצירה או בסמוך לה את שם הבעלים, וכן כי מדובר ביצירה המוגנת בזכויות יוצרים, וכן לציין אילו שימושים מותרים/אסורים ביצירה.

    כמובן שהגבלת הגישה ליצירה מומלצת, ככל וניתן. כך למשל אם ברצונכם לשתף אחרים בתמונות שלכם, לא מומלץ למסור קבצי מקור איכותיים, אלא קבצים ברזולוציה נמוכה. 

     

    במידה שישנם גורמים נוספים אשר מעורבים בתהליך היצירה ו/או מסחורה, יש לדאוג שההסכמים המסחריים שבין הצדדים יכללו התייחסות מפורשת בנוגע לבעלות בזכויות היוצרים, וכן בנוגע לשימושים המותרים/האסורים ביצירות אלו. כמובן שמומלץ מאוד להתייעץ עם עורכי-דין המתמחים בתחום, ואשר יוכלו לספק לכם ייעוץ משפטי המתאים למצבכם.

    מאמרים רלוונטיים

    עו"ד מיכל לוצאטו – בהרצאה על זכויות יוצרים בבית הספר לצילום גליץ
    עו"ד מיכל לוצאטו, ראש תחום זכויות היוצרים בקבוצה וצלמת מקצועית בעצמה, מרצה בבית הספר לצילום "גליץ" על זכויות יוצרים לצלמים ונוגעת בנושאים הבוערים - מה זה קניין רוחני? מה זה שימוש הוגן? מה צריך לדעת לפני שמגישים תביעה? ועוד.
    קרא עוד...
    מה גבול האחריות של פייסבוק ודומותיה לפרסומים והפרות קניין רוחני בהן?
    בפסק דין שנתן בעניין זוהר נגד פייסבוק ואח' בית המשפט מבהיר כי פייסבוק יכולה להיות אחראית להפרת זכויות קניין רוחני המבוצעות בפלטפורמה שלה. כעת עולה השאלה האם המשמעות היא החלת אחריות רחבה יותר על פייסבוק? והאם...
    קרא עוד...
    "לחיות את החזון" הפודקסאט של ד"ר אסתר לוצאטו ברדיוס 100FM על טכנולוגיה, אנשים וחברה. לפרקים המלאים:
    האזינו לכל הפרקים של "לחיות את החזון" - הפודקאסט של ד"ר אסתר לוצאטו ברדיוס 100FM.הפודקאסט עוסק באנשים שעומדים מאחורי יוזמות טכנולוגיות שהשפיעו על החברה או על סקטורים מסוימים, ושינו את חייהם ויתמקד ב"אני מאמין" של היזמים שהצליחו להגיע לחזון שלהם, באמצעות פיתוחים טכנולוגים, או בהגשמת מטרות חברתיות בעזרת טכנולוגיה. .
    קרא עוד...

    אתר זה משתמש בעוגיות בכדי לשפר את ביקורך ולספק לך מידע המותאם לתחומי העניין שלך. למידע נוסף על השימוש שלנו בעוגיות, עיין בהודעת הפרטיות שלנו.

    לא מסכימ/ה